کارنامه دکتر محمد باقر قالیباف
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 
راه‌اندازي انجمن اسلامي دانش‌آموزان
  شمايل فكري دكتر قاليباف در همان دوران نوجواني شكل گرفت. ١٦ ساله بود كه  در جلسات سخنرانی‌های آیت‌الله‌خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و شهید دیالمه در مساجد مشهد مي‌رفت. این منبرنشینی‌ها و مطالعه کتاب‌ها و اعلامیه‌های آن روزهاي انقلاب، سمت و سوي فضاي فكري او را مشخص كرد. قاليباف در همان سال‌ها به کمک چند تن از هم کلاسی‌هایش انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد.
کمک به زلزله زدگان طبس
روحيه جهادي از همان دوران جواني و نوجواني در دكتر محمدباقر قاليباف وجود داشت. سال ١٣٥٦ که زلزله طبس روی داد، رژيم پهلوي بيشتر از برنامه‌ريزي براي كمك به زلزله‌زدگان به فكر سركوب انقلابيون بود. محمدباقر 16 ساله در همين دوران کمک‌های مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد. قابلیت‌های ایشان در مديريت و انجام این کار به حدی بود که در شورای ساخت طبس، عهده‌دار ساخت قسمتی از این شهر شد.
حضور در جبهه‌هاي جنگ
جنگ تحميلي كه شروع شد، بسياري از جوانان از نقاط مختلف كشور به فرمان حضرت امام(ره) راهي جبهه‌ها حق عليه باطل شدند تا از خطوط مرزهای کشور دفاع كنند. محمدباقر قالیباف که در آن زمان نوزده سالگی را می‌گذراند یکی از همان جوانان بود. او به همراه نیروهای اعزامی از خراسان لباس رزم برتن كرد و براي دفاع از مرزهاي كشور راهی جبهه‌های دفاع مقدس شد و در حماسه‌های پر شور رزمندگان اسلام سهم بسزایی ایفا کرد.
فرماندهي گردان
هنوز مدت كوتاهي از حضور محمدباقر قاليباف در جبهه‌هاي جنگ نگذشته بود كه فرماندهان متوجه توانايي‌هاي ويژه او شدند. جرأت و جسارت او در کمترین زمان زبانزد نیروهای اعزامی خراسان شد، به طوری که پس از چند ماه فرماندهی گردان را به او سپردند. در این ایام شهید نظرنژاد درباره او گفت: «آنجا بود که من فهمیدم حاج باقر قالیباف کم آدمی نیست.... آدم برش‌داری است.... یکی از فرماندهان خوب خواهد شد.»
اولين فرماندهي عمليات
اواخر ارديبهشت ماه سال 61 بود كه فرمانده تيپ 21 امام‌رضا(ع) اسير شد و قالیباف در حالی که فرماندهی یکی از گردان‌های تیپ را بر عهده داشت با سرعت ابتکار عمل را به دست گرفت و تیپ را به سامان رساند. قالیباف در این وضعیت با تدبیر و مدیریت نیروهای پیاده، خط اول و دوم دشمن را شكست. پس از این عملیات او در جمع فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران راه يافت و در جمع‌آوری اطلاعات دشمن مشارکت كرد. 
فرماندهي تيپ
استعدادها و توانایی‌هاي مدیریت قالیباف در دوران جنگ روز به روز بيشتر آشکار مي‌شد. پس از عملیات رمضان او به عنوان فرمانده عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات مسلم ابن عقیل ایفاي نقش كرد و پس از عملیات به سمت قائم مقام فرمانده تیپ منصوب می‌شود. بعد از عملیات والفجر يك در منطقه فكه هم فرماندهی اين تيپ برعهده قالیباف گذاشته شد. او به مدت یک سال این سازمان رزمی را اداره كرد. 
فرماندهي لشگر
پس از عملیات خیبر در سال 63 كه به آزادسازی منطقه‌ای در هور، جزایر مجنون و بخشي از طلاییه انجامید، جوان 22 ساله‌اي فرمانده لشگر 5 نصر خراسان شد. او محمدباقر قاليباف بود كه در عملیات بدر در منطقه‌ هورالهویزه خاطرات حماسی و بیاد ماندنی برجای گذاشت. قاليباف نزدیک به 4 سال فرمانده لشگر بود و سرنوشت عملیات‌های بزرگی را تعیین كرد که شاخص‌ترین آنها عملیات والفجر 8 براي فتح منطقه فاو بود.
پايان جنگ دوران سازندگي
جنگ تحميلي كه تمام شد، نوبت سازندگي كشور رسيد و قاليباف هم از اين قافله عقب نماند. او پس از جنگ فرمانده لشگر 25 کربلا، جانشینی ستاد نیروی زمینی و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شد كه پروژه‌هایی همچون راه‌آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد-سرخس، گازرسانی به ٥ استان، ساخت سازه عظیم دریایی و سد بزرگ کرخه از جمله اقدامات ایشان است. قاليباف سپس جانشیني نیروی مقاومت بسیج را برعهده گرفت.
فرماندهي نيروي‌هوايي سپاه
قاليباف در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده‌دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شود. او به تخصص‌گرايي در مديريت باور داشت و به همين دليل با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی، مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد. او همچنان به عنوان خلبان، پروازهايي را انجام مي دهد. بازسازي يگان هوايي نيروي هوايي سپاه و همچنين راه‌اندازي واحد ترابري نيروي سپاه از جمله دستاوردهاي قاليباف در اين دوره است. 
نیروزی انتظامی و تعامل با نخبگان
اولين گام قاليباف پس در دست گرفتن سكان فرماندهي نيروي انتظامي تعامل با نخبگان و دانشگاهیان و جلب مشاركت آنها برای مطالعه در مورد شرایط اجتماعی روز، موقعیت پلیس در افکار عمومی و سطح توانمندی‌های ناجا در ایفای ماموریت‌هایش بود. او با برداشتن اين گام به ترسيم افق و چشم‌انداز نيروي انتظامي پرداخت  و در شرايطي كه رابطه پليس و دانشگاه به سردي مي‌گراييد توانست چهره پليس را ميان نخبگان تغيير دهد.
راه اندازی 110
  دسترسي دشوارشهروندان به پليس همیشه یکی از نقطه ضعف‌های اساسی نیروی انتظامی محسوب می‌شد. به همین دلیل راه‌اندازي فوریت‌های پلیسی 110 و سامانه نظارتی 197 باعث ایجاد تحول در سامانه هدایت، فرماندهی، کنترل و نظارت نيروي انتظامي شد. سهولت و کاهش زمان دسترسی به پلیس برای همه مردم مهم‌ترين دستاورد پليس 110 بود كه میزان رضایت‌مندی شهروندان را از این نهاد انتظامی بسیار بالا برد.
حضور بانوان پلیس در ناجا
دكتر قاليباف همواره در جايگاه‌هاي مديريتي مختلف، نگاه ويژه‌اي به مسائل زنان داشته است. با توجه به حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌هایی که این قشر در معرض آن بودند، حضور زنان در نیروی انتظامی ضروری بود. راه‌اندازی و توسعه واحدهای پلیس زن، راه‌اندازی دفتر بانوان، اهتمام ویژه به مشکلات زنان از مهمترین اقدامات او در ناجا بوده است.
توجه ویژه به آموزش پليس
تامین نیازهای آموزشی و افزایش آگاهی کارکنان پليس و بازنگری در ساختار دانشگاه نیروی انتظامی و تشکیل دانشکده‌های جدید از جمله مهم‌ترین اقدامات قالیباف بود. به همين منظور دانشکده‌های تخصصی جدید از جمله مجتمع آموزش عالی کوثر  برای آموزش پلیس زن راه‌اندازی  شد. به این ترتیب شهروندان با پلیس‌هایی مواجه بودند که هر یک در حوزه‌ای تخصصی فعالیت می‌کردند و به شهروندان خدمات ارائه مي دادند.
افزايش اعتماد مردم به پليس
بسياري از كارشناسان، از افزايش اعتماد به پليس به عنوان مهم‌ترين دستاورد دوره فرماندهي قاليباف در فرماندهي ناجا ياد مي‌كنند. اقداماتی مثل راه‌اندازی پلیس 110 و سامانه نظارتی 197، تخصصی شدن امور، راه‌اندازی دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها، انجام مستمر نظرسنجی‌ها و بررسي رضايتمندي مردم، راه‌اندازی پلیس‌های تخصصی و... همگی اقداماتی بودند که باعث ارتقاء اعتماد مردم شدند.  
فناوري روز در اختیار پليس
مسلما اقتدار عملیاتی پلیس نياز به استفاده از فناوري روز در اين نهاد امنيتي داشت، نيازي كه دكتر قاليباف به آن توجه كرد. تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا در همين راستا انجام شد. یکی دیگر از ملزومات توانمندسازی اجتماعی استفاده آسان از اطلاعات است، به همين منظور ایجاد شبکه دیتای سراسری و راه‌اندازی بانک اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و سامانه‌های سراسری نظیر پلیس +10  طراحی  شد.
تبديل نهاد امنيتی به نهاد اجتماعي
دکتر قالیباف در دوران فرماندهی ناجا با ایجاد و افزایش اعتماد عمومی و اهتمام به هویت‌های ملی و اسلامی، قومی و منطقه‌ای، همبستگی اجتماعی ایرانیان را تقویت کرد. او با افزایش مشارکت عمومی، ارتقای حس امنیت در جامعه، بازسازی و ارتقای اعتماد عمومی نسبت به پلیس، ایجاد پلیس جامعه‌محور و پیشگیری اجتماعی، خدمات ماندگاري ارائه داد. پليس در دوره مديريت او از يك نهاد صرفا امنيتي به يك نهاد اجتماعي تبديل شد.  
مقابله با شرارت و ناامني كشور
براي مقابله با عوامل ایجاد ناامنی در شهرها، روستاها، نقاط مجاور مرزی، مجموعه اقداماتی با رویکرد اجتماعی توسط قاليباف صورت گرفت. انهدام کامل باندهای اشرار و پاکسازی تمام نقاط آلوده و افزایش احساس امنیت در مردم، تهیه طرح جامع مبارزه با مواد مخدر، اجرای طرح شناسایی قاچاقچيان مواد مخدر، راه‌اندازی فرماندهی مرزبانی و  مقابله با ناامنی‌های شرق کشور  از جمله این اقدامات است.
مبارزه با قاچاق كالا و ارز
  قاليباف در سال ۱۳۸۳ همزمان به عنوان نماینده رییس جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شود. از جمله دستاوردهاي قاليباف در اين دوره مي‌توان به از بين رفتن كامل قاچاق سیگار و كشف چند اسکله که قاچاقچيان برای قاچاق کالا استفاده می‌كردند اشاره كرد. ایشان همچنین دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز را راه‌اندازی كرد که پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد. 
حضور در انتخابات ٨٤
قالیباف در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شركت كرد و از فرماندهی نیروی انتظامی استعفا داد. رهبر معظم انقلاب نیز در نامه ای ضمن ابراز رضایت از فعالیت های او در ناجا با استعفای او موافقت کردند. قالیباف در اولین تجربه انتخاباتی خود بيش از 4 میلیون رای كسب كرد و سوم شد. در نهایت در سال ٨٤ به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و حکم خود را از دست مسئول دفتر مقام معظم رهبری دریافت کرد.   
طرح تفصيلي و پایان رانت اطلاعاتی
ساخت و سازهاي تهران در گذشته حساب و كتابي نداشت، اما امروز تهران بعد از گذشت قریب به نیم قرن دارای یک سند تفصیلی است که حاصل تلاش ده‌ها نفر از استادان و پژوهشگران کشور طی چند سال اخیر است. دکتر قالیباف، پایتخت را بر مبنای یک سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه 5 ساله اداره کرده است. و امروز با مراجعه به طرح نفصیلی، همه مردم به یک اندازه می‌توانند درباره آینده تهران اطلاعات داشته باشند.
تقويت زيرساخت‌هاي مذهبي
شهرداری در دوره مديريت قاليباف تمام تلاش را در راستای ارتقای معنویت، اخلاق، آموزه‌های دینی و در یک کلام تحقق حیات طیبه در پایتخت بکار برده است. راه‌اندازي مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری با همين هدف انجام شد. ساخت یا کمک به احداث حدود ۲۰۰۰ مسجد؛ تجهیز و تعمیر حدود ۱۰۰۰ مسجد، احداث ۳۱۶ نمازخانه در بوستان‌ها از جمله مهم‌ترين فعاليت‌ها در اين حوزه بوده است.  
توسعه حمل‌ونقل عمومي
یکی از دغدغه‌هاي هميشگي قاليباف دسترسی راحت و آسان شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی بوده است. طراحي 10 خط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو و راه‌اندازي اين خطوط كه با استقبال مردم مواجه شد و همچنين توسعه چشمگير مترو به واسطه همين دغدغه بوده است. تهران تا پایان سال 83 دارای 79 کیلومتر خط مترو و 36 ایستگاه بود که این میزان تا پایان سال 90، 40 درصد افزايش پيدا كرد و به 135 کیلومتر با 84 ایستگاه رسيد.  
جهانی شدن تهران
دکتر قالیباف در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ موسسه سیاست‌های حمل و نقل و توسعه، تهران را براي اولين بار به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنيا انتخاب كرد. همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی در دهمین اجلاس متروپلیس، تهران به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت.
احداث تونل‌هاي شهري بی‌نظیر
  چهار تونل بزرگ شهري به نام‌هاي رسالت، توحيد، نيايش و اميركبير در دوره مديريت دكتر قاليباف به شهروندان پايتخت هديه داده شد. تونل‌هايي كه هر يك در زمان خود در خصوص بزرگي پروژه و سرعت اجرا، موفق به ثبت يك ركورد جهاني شدند. در حال حاضر تونل نيايش، دومين تونل شهري طويل جهان و اولين در خاورميانه به حساب مي‌آيد كه فقط در مدت 23 ماه توسط متخصصان و مهندسان ايراني ساخته شده است.
توسعه شبكه بزرگراهي
تاکنون ۴۷۵کیلومتر بزرگراه در تهران ساخته شده که بیش از 30 درصد آن، يعني بيشتر از ۱۵۰کیلومتر در دوره مدیریت قالیباف به بهره‌برداری رسیده است. حجم عظیمی از ساخت بزرگراه همت در دوران مدیریت دکتر قالیباف به سرانجام رسید. شهرداري همچنين توانست پروژه بسيار مهم محور اصلي بزرگراه شهيد باكري را به بهره‌برداري كامل برساند. تكميل بزرگراه امام علي(ع) هم از جمله مهم‌ترين دستاوردهاي همين دوره است. 
رویکرد محله محوري
تقسیم تهران به 380 محله، واگذاری اختیارات بیشتر در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی، اجتماعی به 122 ناحیه شهرداری، بهره‌گیری از توان و ظرفیت شورایاری‌ها، داشتن رویکرد محله‌محوری در حوزه اجرایی، تنظیم برنامه‌های سالانه با رویکرد محله‌محوری و استفاده از نظرات شوراياري‌ها همگی در راستای باور عمیق دکتر قالیباف به ضرورت بهره‌گیری از مشارکت مردم در اداره جامعه بوده است. 
راه اندازی 137 و 1888
راه‌اندازي سامانه 137 و 1888 نشان‌دهنده مديريت پاسخگو و مسئوليت‌پذير دكتر قاليباف در شهرداري بوده است. سامانه 137 طی این سال‌ها بیش از 15 میلیون ارتباط را برقرار کرده که رضایت 80 درصدی شهروندان تهرانی را هم به دنبال داشته است. همچنین استقرار مرکز نظارت همگانی شهرداری و دریافت بیش از 3 میلیون تماس تلفنی در دوره 5 ساله در جهت مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی به شهروندان بوده است.
رشد چشمگیر فضاهای فرهنگي تهران
دکتر قالیباف همواره تأكيد كرده كه فقر فرهنگی مهم‌ترین عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است. ساخت فضاهای فرهنگی مختلفي نظیر باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، مجموعه فرهنگی فرانمای ایران، احداث 40 سالن سینما، 10 سالن تئاتر، 2 تالار بزرگ و مجهز موسیقی، توسعه و تکمیل 44 کتابخانه عمومی و ساخت 90 کتابخانه جدید، توسعه خانه‌هاي فرهنگ و محله و... در راستاي همين تفكر در اين دوره محقق شد.
تحقق رویای شهر الكترونيك
استفاده بهینه از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها همواره در دستور كار شهرداري در دوره اخير قرار داشته است. اکنون «شهرداری الکترونیک» جایگزین نظام اداری فرسوده گذشته شده است. از سوی دیگر با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک، شهروندان می‌توانند در کمترین زمان ممکن از خدمات شهری بهره‌مند شوند. این دفاتر علاوه بر افزایش مشارکت بخش خصوصی، نقش مهمی در اشتغال‌زایی نیز  داشته است.
اجرای پروژه‌هاي بزرگ عمراني
تهراني‌ها در دوره اخير مديريت شهري، اجراي بزرگ‌ترين پروژه‌هاي عمراني پايتخت را به چشم خود ديدند. پروژه‌هايي كه اجراي هر يك از آنها در مديريت‌هاي قبلي، چندين سال به طول مي‌انجاميد، با مديريت جهادي و علمي به سرعت اجرا شد. از جمله مهم‌ترين اين پروژه‌ها مي‌توان به بوستان ولايت، برج ميلاد، بزرگراه دوطبقه صدر، تونل‌هاي شهري، پل جواديه، باغ موزه‌هاي قصر و دفاع مقدس اشاره كرد.
كم كردن فاصله شمال و جنوب شهر
روزگاري امكانات شهري شمال و جنوب شهر با هم قابل مقايسه نبود، اما دكتر قاليباف از همان روز اول ورود به شهرداري، يكي از شعارهايش را كم كردن فاصله شمال و جنوب شهر قرار داد، به همين دليل توسعه عدالت‌محور در راس برنامه‌های شهرداری قرار گرفت. توجه بیشتر به نیازهای جنوب‌شهر و اجرای پروژه‌های بیشتر در این مناطق در دستور كار مديريت شهري قرار گرفت که یکی از آنها احداث بوستان ولایت بود. 
شهری برای بانوان
  امكانات تهران برای بانوان در دوره دكتر قاليباف یک جهش فوق‌العاده يافت. سرانه‌های ورزشی، تفریحی و فضای‌سبز مختص زنان در اين دوره افزايش چشمگيري داشت. ساخت مجموعه‌های شهربانو و پارک‌های ویژه بانوان در همين دوره اتفاق افتاد. قاليباف همواره تأكيد كرده كه فعاليت در این بخش مهم، سهم زیادی در تربیت نسل آینده خواهد داشت و برنامه‌ریزی در این حوزه داراي تاثیرات بلندمدت است. 
شفافيت مالي شهرداري
سيستم اداری و مالي شهرداري تهران بيش از 50 سال بر اساس یک الگوی ناتوان و قدیمی کار می‌کرد و همین امر زمینه ایجاد فسادهای بزرگ مالی را فراهم کرده بود، از این رو، شاید بتوان اصلاحات مالی و اداری در شهرداری را یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریتی قالیباف دانست. شهرداري به پيشتوانه همين مديريت توانست براي 4 سال متوالي عنوان پاك‌ترين سازمان را از طرف نهادهاي نظارتي كشور دريافت كند.  
ارتقاء سلامت شهروندان
در سال‌های اخیر مجموعه شهرداری اقدامات بسیاری برای ارتقای سلامت و بهداشت شهر و شهروندان برداشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد خانه‌هاي سلامت،  جلب مشاركت 2 هزار نفري پزشكان محله، ايجاد 250 شوراي سلامت محله، تشکیل كانون‌هاي مختلف اداره سلامت در محله‌ها، اجرای طرح رابطان بهداشتي، تشکیل شبکه داوطلبان سلامت،  اجراي طرح شهر بدون دخانیات و... اشاره كرد.
مديريت علمي شهر
شهرداری تهران برای نخستین بار، «نهضت جهاد علمی در مدیریت شهری» را با تدوین «منشور علمی شهر تهران»، پایه‌ریزی و بنیاد نهاد. ساخت «رصدخانه مدیریت شهری» که اتاق فرمان، مرکز هم اندیشی نخبگان و مرکز اسناد و مدارک علمی شهر اجزای سه‌گانه آن را تشکیل می‌دهند از جمله دستاوردهاي اين دوره است. خدمات متنوع شهرداری در طی این سال‌ها از برکات و نتایج این رویکرد علمی به شمار می‌رود.  
تكريم خانواده شهدا و جانبازان
توجه به دغدغه‌ها و مشكلات خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان همواره يكي از دغدغه‌هاي قاليباف در شهرداري بوده است. دیدار هفتگی با خانواده‌ شهدا و تلاش براي رفع دغدغه‌هاي آنها، کارآفرینی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر و نیز جانبازان، اعزام هرساله جانبازان قطع نخاعی اعصاب و روان و شيميايی 70 درصد به بالا كل تهران به مشهد مقدس و... از جمله اقدامات شهرداری بوده است. 
توسعه فضاي سبز
رسيدن به استاندارد جهاني در حوزه فضاي سبز همواره يكي از اهداف مديريت شهري در دوره دكتر قاليباف بوده است. تا سال ۸۴ تعداد پارک‌های شهر تهران ۱۲۰۰ مورد بود، اما اکنون به ۱۹۰۰ پارک رسیده، میزان جنگل کاری در تهران ۲۴ هزار هکتار بود، اما اکنون به ۳۸ هزار هکتار رسیده و میزان سرانه فضای سبز ۹/۸ متر بود که اکنون به ۱۵ متر و به میزان سرانه استاندارد بین‌المللی رسیده است. تهران حالا يك شهر فقير در حوزه فضاي سبز نيست.
گسترش ورزش شهروندي
توسعه ورزش همگاني به عنوان يكي از نيازها و خواسته‌هاي شهروندان تهراني در‌ سال‌هاي اخير در دستور كار مديران شهري قرار گرفته است. ساخت ورزشگاه هاي مجهز جديد، ساخت 500 زمين چمن مصنوعي، 30 زمين چمن طبيعي، 126 زمين ورزشي روباز، 51 استخر،1200 مجموعه تجهيزات ورزشي در بوستان‌ها و 62 مورد فضاي ورزشي ويژه بانوان در 7‌ سال اخير گوشه‌اي از تلاش‌هاي شهرداري تهران در حوزه ورزش است.
توانمندسازي زنان سرپرست خانوار
چند سالي است كه شهرداري با مديريت دكتر قاليباف با ورود به حوزه فعاليت‌هاي بانوان و توجه به نيازها، آسيب‌ها و دغدغه‌هاي پيش روي اين قشر، برنامه‌ها و راهكارهاي مدوني را پيش روي خود قرار داده  است. اين ميان موضوع رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار كه از مدت‌ها قبل به عنوان يك ضرورت پيش روي مسئولان امور اجتماعي شهر قرار گرفته بود نيز نهادينه شد و با توانمندسازي اين گروه از بانوان همراه بود.
زيباسازي پايتخت
واقعيت اين است كه شهرها به خودي خود روح خاكستري و آكنده از آهن، بتن و ديگر روزمرگي‌هاي مرسوم شهرنشيني را دارند و اگر ردپايي از هنر در آنها جريان نداشته باشد به طور حتم زندگي در اين همه هياهو، بسي مشكل و طاقت فرسا خواهد شد. اجراي نقاشي ديواري‌هاي مختلف در معابر تهران، نورپردازي مدرن فضاهاي مختلف شهري، استفاده از مبلمان شهري زيبا و... جزو خدمات ماندگار قاليباف در شهرداري است.
مکانیزه شدن خدمات شهری
میانگین تولید روزانه زباله برای هر شهروند تهرانی ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ گرم است. زباله‌هاي تهران تا همین چند سال قبل نه تنها منفعتي براي ساكنان اين ابرشهر نداشتند، بلكه باعث تولد بحران‌هاي زيست‌محيطي وحشتناكي هم مي‌شدند. از اقدامات ماندگار دكتر قاليباف در اين حوزه  مي‌توان به اجراي طرح مكانيزه جمع‌آوري زباله‌ها و همچنين بازيافت حجم قابل توجه‌اي از پسماندهاي توليدي پايتخت‌نشينان اشاره كرد.  
تبديل شهرداري به نهادي اجتماعي
تحول نیاز همه شهرهاست و همه مدیران شهری هم به دنبال تحول در نحوه اداره شهرها هستند. كارنامه دكتر قاليباف در مديريت شهري پايتخت نشان مي‌دهد كه تهران به اين تحول رسيده است. شهرداري تهران تا قبل از حضور قاليباف بيشتر به عنوان يك نهاد خدماتي شناخته مي‌شد كه تغيير اين نگاه جزو سياست‌هاي ايشان قرار گرفت. در حال حاضر شهرداري تهران به عنوان يك نهاد اجتماعي و فرهنگي شناخته مي‌شود. 
نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي
سال‌ها تصور مردم تهران از حمل‌ونقل عمومي، اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي فرسوده‌اي بودند كه در ارائه خدمات به شهروندان ناتوان بودند، اما قاليباف به محض ورود به شهرداري اعلام كرد كه حفظ كرامت انساني مسافران اين ناوگان اهميت دارد و نوسازي اتوبوس‌ها و تاكسي‌ها در اولويت برنامه‌هايش است. امروز آن اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي فرسوده به خاطره تهراني‌ها تبديل شده و ناوگاني مدرن و مجهز جايگزين آنها شده‌اند. 
شهرداري؛ سازمان برتر اخلاق
يكي از سياست‌هاي اصلي قاليباف در اين دوره مديريت شهري رسيدن به چشم‌انداز «تهران؛ ام‌القرای جهان اسلام» بوده است و به همين دليل هم مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری به عنوان بازوی مشورتی شهردار تهران تاسیس شد. هدف این مرکز، توسعه معنوی و اخلاقی شهر است. اين رويكرد شهردار تهران باعث شد كه نهاد شهرداري در زمينه‌هاي امربه معروف، نماز و حجاب به عنوان دستگاه برتر اخلاق انتخاب شود.
حفظ حريم پايتخت
تهران در دوره‌هاي گذشته مديريت شهري همواره مورد هجوم زمين‌خواران مخصوصا در مناطق شمالي بوده است. گسترش بي‌رويه و غيرقانوني پايتخت روز به روز بحران‌هاي جديدي براي اين ابرشهر ايجاد مي‌كرد كه دود آن به چشم پايتخت‌نشينان مي‌رفت. يكي از اقدامات قاليباف در اين دوره كه مورد تأييد رهبري هم قرار گرفت همين حفظ و صيانت از حريم پايتخت و كوتاه كردن دست زمين‌خواران از حريم تهران بود.     
كارنامه علمي دكتر قاليباف
قاليباف پس از پايان جنگ در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران درس خواند. ایشان در دوره فرماندهي نيروي هوايي سپاه در کنکور دکترا شرکت کرد و پذیرفته شد. او در سال ١٣٨٠ از تز دکترایش با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد. او تا امروز به عنوان عضو هیات علمی  دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول است.
تأليفات علمي دكتر قاليباف
قالیباف تالیفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده علمي خود دارد که از جمله آنها می‌توان به كتاب حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه و همچنين كتاب خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس اشاره كرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, :: 15:28 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 173
بازدید کل : 55627
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1